Songkran Festival in Thailand
The Songkran festival is the traditional Thai New Year's Day and is celebrated from 13 April to 15 April.
History of Songkran Festival
The word Songkran is from the Sanskrit language and means the passage of the sun from one sign of the Zodiac to another. That means there are twelve Songkrans each year, but the significance of this Songkran (sometimes called Major Songkran to distinguish it from the others) is when the sun enters the sign of Aries the Ram. The particular event was also closely related to the Vernal Equinox.Celebrating New Year at the time of the Vernal Equinox was very common in the past. The Songkran celebration is similar to those of the Indian Holi Festival, the Chinese Ching Ming, and the Christian Festival of Easter. Indeed April Fool's Day probably originated as mocking those who didn't accept the switch of New Year from April to January in France in the
Sixteenth Century.

Making a splash - celebrating Songkran
The most famous aspect of the Songkran celebrations is the throwing of water. Indeed, Songkran is often known as the Thai Water Festival. The custom originates from spring cleaning aspect of Songkran. Part of the ritual was the cleaning of images of Buddha. Using the 'blessed' water that cleaned the images to soak other people is seen as a way of paying respect and bring good fortune.THAI ORIGINS AND THE THAI NEW YEAR
The Tais migrated southward into Thailand from their farming, areas of southern China long ago. With them they brought their culture, customs and beliefs which were based on a combination of Chinese models and local climatic features of crop sowing, and harvest times. The calendar was lunar and based on the farming cycle of their area, which began in the first lunar month of Deuan Ai (late November - early December: See Chart 1: Months of the Thai Lunar Calendar) and ended in the twelfth lunar month of Deuan Sib Sorng (late October - early November).After migrating southward to the more tropical climate of Thailand and adapting to new cultures already in the area as well as somewhat different weather patterns, a change took place and the flew Year eventually came to be celebrated in April.
The ASSURE Model
การใช้สื่อการสอนอย่างเป็นระบบ โดยใช้แบบจำลอง
กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาต่างประเทศ
ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3
เรื่อง Songkran Festival
สาระสำคัญ รู้จักประวัติและสามารถอ่านบทความภาษาอังกฤษของวันสงกรานต์
Analyze learners (การวิเคราะห์ลักษณะผู้เรียน)
โรงเรียนดาวดาราเป็นโรงเรียนขนาดเล็ก อยู่ในจังหวัดเชียงใหม่ ที่มีนักเรียนระดับชั้นม.1-3 ให้ความสนใจในวิชาภาษาอังกฤษอย่างมาก เด็กนักเรียนในโรงเรียนมีทั้งเพศชายและเพศหญิง สามารถพูดสื่อสารภาษาอังกฤษได้เป็นอย่างดีลักษณะทั่วไป เป็นเด็กนักเรียนที่มีความสนใจภาษาอังกฤษและชอบอ่านบทความภาษาอังกฤษเพื่อความรู้ สนใจทำกิจกรรมเกี่ยวกับการนำวิชาภาษาอังกฤษมาใช้
ลักษณะเฉพาะ เข้าใจและสื่อสารภาษาอังกฤษเป็นอย่างดีและนำไปใช้ได้
State objectives (การกำหนดวัตถุประสงค์)
1. พุทธิพิสัย
-ผู้เรียนมีความรู้และความเข้าใจของทักษะภาษาอังกฤษ
-ผู้เรียนมีความรู้ในการสื่อสารสนทนาภาษาอังกฤษ
2. จิตตพิสัย
-ผู้เรียนมีจิตสาธารณะ
-ผู้เรียนมีเจตคติที่ดีในวิชาภาษาอังกฤษ
- ผู้เรียนมีทักษะการคิดและประยุกต์ใช้วิชาภาษาอังกฤษอย่างสรางสรรค์
3. ทักษะพิสัย
-ผู้เรียนสามารถใช้ความรู้ภาษาอังกฤษสื่อสารสนทนาในชีวิตประจำวันได้
-ผู้เรียนมีทักษะในการปฏิบัติตนในการใช้ภาษาอังกฤษได้
Select instructional methods, media, and materials การเลือก ดัดแปลงหรือออกแบบสื่อใหม่
การเลือกสื่อที่มีอยู่แล้ว
-หนังสือเรียนวิชาภาษาอังกฤษ-เครื่องฉายโปรเจคเตอร์
สื่อประเภทเทคนิค
-อภิปรายกลุ่ม
-สนทนากลุ่ม
การปรับปรุง หรือดัดแปลงสื่อที่มีอยู่แล้ว
นำเนื้อหาการสอนมาเชื่อมโยงกับประวัติวันสงกรานต์แบบภาษาอังกฤษ แล้วให้นักเรียนช่วยกันอภิปรายและสนทนาเป็นภาษาอังกฤษ
การออกแบบสื่อใหม่
สรุปเนื้อหาที่สอนเป็น Power point เพิ่มวิดิโอให้นักเรียนเข้าใจประวัติวันสงกรานต์มากขึ้น
Utilize media and materials (การใช้สื่อ)
-ดูหรืออ่านเนื้อหาในสื่อ / ทดลองใช้
ก่อนนำสื่อการเรียนการสอนใดมาใช้จำเป็นอย่างยิ่งที่ต้องมีการตรวจสอบเนื้อหาว่าตรงตามวัตถุประสงค์หรือไม่
และทดลองใช้ดูว่ามีปัญหาหรือไม่ ถ้ามีจะได้แก้ไขปรับปรุงได้ทัน
- เตรียมสภาพแวดล้อม / จัดเตรียมสถานที่
การที่จะใช้สื่อการเรียนการสอนจำเป็นที่ต้องมีการเตรียมสถานที่ สิ่งอำนวยความสะดวก แสง การระบายอากาศ และอื่น ๆ ให้เหมาะสมกับการใช้สื่อการสอนแต่ละชนิด
- เตรียมผู้เรียน
- การแนะนำสิ่งที่จะนำเสนอ อาจจะเป็นเรื่องย่อ สิ่งที่เกี่ยวข้องกับเรื่องนั้น ทำให้ผู้เรียนมีเป้าหมายในการฟังหรือดูสิ่งที่ผู้สอนนำเสนออันจะนำไปสู่การเรียนรู้ที่ดีได้
- การนำเสนอ / ควบคุมชั้นเรียน
Require learner participation (การกำหนดการตอบสนองของผู้เรียน)
ในการเรียนการสอนแต่ละครั้ง ผู้สอนต้องจัดกิจกรรมที่ส่งเสริมและกระตุ้นให้ผู้เรียนมีส่วนร่วมในการเรียนการสอนให้มากที่สุด โดยเปิดโอกาสให้ผู้เรียนสามารถ ตอบสนองโดยเปิดเผย ทำแบบฝึกหัด การตอบคำถาม การอภิปราย หรือการใช้บทเรียนแบบโปรแกรมเป็นภาษาอังกฤษ
Evaluate and revise (การประเมินการใช้สื่อ)
-การประเมินผลกระบวนการเรียนการสอน จะทำให้ได้ข้อมูลที่เป็นประโยชน์ต่อการปรับปรุงและพัฒนาวิธีการสอนและการใช้สื่อการเรียนในครั้งต่อ ๆ ไปให้มีประสิทธิภาพมากขึ้น
-การประเมินสื่อและวิธีการเรียนการสอน เพื่อให้ทราบว่าสื่อและวิธีการสอนที่ใช้มีประสิทธิภาพมากน้อยเพียงใด ต้องปรับปรุงแก้ไขหรือไม่
-การประเมินผลสัมฤทธิ์ของผู้เรียน ว่าบรรลุตามวัตถุประสงค์แต่ละข้อที่กำหนดไว้มากน้อยเพียงใด

ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น